• Fri frakt över 399 kr exkl. moms
  • /  Snabb leverans
  • /  Minst 5% KvartalsBonus
Köp för 399 kr exkl. moms och få FRI FRAKT!  Beställningar blir behandlade så snabbt som möjligt.
 

Försäljnings- & leveransvillkor

De allmänna försäljnings- och leveransvillkoren (”köpvillkoren”) nedan gäller mellan Lomax Sweden AB (”Lomax”) med organisationsnummer 559026-7802) och kund (”kunden”). I händelse av att Lomax och kunden har ingått ett separat avtal, så gäller det separata avtalet före köpvillkoren, om motstridigheter mellan dokumenten skulle föreligga.

 

1. Priser och produkter

De priser som anges på www.lomax.se gäller tillsvidare och Lomax förbehåller sig rätten att från tid till annan justera priser och lagstadgade avgifter.

1.1. Reservationer och förbehåll kring priser

Lomax reserverar sig för eventuella fel i prisinformation eller produktinformation, samt eventuell slutförsäljning av produkter och eventuella felaktigheter i lagersaldo.

Vid förekomst av uppenbara prisfel så förbehåller sig Lomax rätten att korrigera priset på såväl www.lomax.se som på order som genomförts med det felaktiga priset. I händelse av prisfel så kommer Lomax – i mån av tillgänglighet – att erbjuda kunden möjligheten att behålla sin vara eller tjänst, men till korrekt pris. Observera att Lomax inte har någon skyldighet att erbjuda kunden produkter eller tjänster med uppenbara prisfel till korrekt pris, trots att kunden redan mottagit sin orderbekräftelse. I händelse av prisfel så förbehåller sig Lomax rätten att annullera ordern.

Kampanjpriser kan inte kombineras med andra erbjudanden, avtal och/eller rabatter. Dock erbjuds Lomax’s kunder alltid möjligheten att samla Kvartalsbonus (LÄNK: https://www.lomax.se/om-oss/kvartalsbonus/) som baseras på köpvärdet.

I händelse av stora prishöjningar utom Lomax kontroll – till följd av exempelvis förändringar i råvara eller valuta – så förbehåller sig Lomax rätten att justera priset i motsvarande omfattning även efter ordertillfället. Kunden blir i ett sådant fall informerad om prisförändringen och kan då ta ställning till huruvida köpeavtalet ska fullföljas eller avbrytas.

1.2. Moms

När kunden besöker www.lomax.se kan denne välja huruvida priserna ska visas inklusive eller exklusive moms. När kunden besöker hemsidan som ”Företag” så visas priserna exklusive moms. Väljer kunden att besöka hemsidan som privatperson så visas priserna inklusive moms.

 

2. Beställning

Lomax accepterar beställningar från företag, samt från privatpersoner som fyllt 18 år.

Genom att genomföra ett köp hos Lomax så accepterar kunden köpvillkoren, samt Lomax’s integritetspolicy (LÄNK: https://www.lomax.se/om-oss/integritetspolicy/). Därmed är såväl kunden som Lomax förbunden att följa köpvillkoren i sin helhet.

Beställning kan ske via Lomax’s webbshop www.lomax.se, eller på telefon 042-400 93 00.

 

3. Leveransvillkor

Leverans sker till fraktbolagets ombud, alternativt till kundens företagsadress eller privata adress. Kostnaden för frakt baseras på kundens orderbelopp. På orderbelopp upp till 398,99 SEK (exkl. moms) så tillkommer en fraktavgift på 95 SEK (exkl. moms). Vid orderbelopp över 399 SEK (exkl. moms) tillkommer ingen fraktavgift för standardleverans, utan ordern levereras då fraktfritt*.

 

Produkter som finns i Lomax’s eget lager skickas normalt redan samma dag, förutsatt att ordern inkommit under en helgfri vardag före kl. 12:00. Leveranstiden för beställningsvaror, produkter som är tillfälligt slut i lager, eller produkter som skickas direkt från Lomax’s leverantörers lager, anges på respektive produktsida. Till följd av att Lomax’s sortiment lagerförs i fler än ett lager, så kan kunden komma att få flera sändningar vid olika tidpunkter. Detta för att säkerställa att kunden får sina beställda produkter så snabbt som möjligt.

Under perioder av särskilt hög orderingång kan leveranstiden komma att bli något längre än vad som anges på respektive produktsida.

Lomax Sverige förbehåller sig rätten att annullera order som avser levereras till länder utanför Sverige. Vid önskemål om leverans till adress utanför Sveriges gränser så uppmanas kunden att kontakta kundtjänst. Vid önskemål om leverans till Danmark så uppmanas kunden att besöka www.lomax.dk.

  

*Observera att eventuella frakttillägg kan tillkomma – oavsett orderbelopp och passerad gräns för fraktfri standardleverans – vid exempelvis leverans till öar utan bro- eller färjeförbindelse, eller tilläggstjänster såsom uppbärning. I händelse av frakttillägg kontaktas kunden av kundtjänst för vidare information.


3.1. Kontroll av kunduppgifter

Det åligger kunden att kontrollera att kunduppgifter för såväl fakturering och leverans stämmer. Om det finns behov att ändra kunduppgifterna görs detta via Mina Sidor (LÄNK: https://www.lomax.se/mina-sidor/), alternativt via kundtjänst (LÄNK: kundtjanst@lomax.se. Om kunden önskar ändra uppgifter såsom leveransadress efter det att en order har lagts och innan dess att en orderbekräftelse erhållits, så ombeds kunden att omedelbart kontakta kundtjänst. När kunden har mottagit sin orderbekräftelse så är det inte längre möjligt att ändra leveransadress och liknande kunduppgifter. Kunden uppmanas därför att noggrant kontrollera sina uppgifter innan ordern genomförs och godkänns, för att undvika fördröjning i leverans och extra avgifter.

3.2. Outlöst gods

I situationer då kunden ej hämtar ut (vid ombudsleverans) eller tar emot (vid leverans till företag eller privatbostad) sitt gods, så kan en avgift på 200 SEK (exkl. moms) komma att tas ut för att täcka Lomax’s kostnader.

 

4. Restnoterade produkter

I händelse av att produkter tillfälligt säljer slut, så skickas dessa produkter fraktfritt så snart de finns åter i lager. Om kunden inte har möjlighet att vänta på restnoterade produkter, så har kunden rätten att annullera den eller de orderrader som avses – även efter det att orderbekräftelse mottagits. På samma vis förbehåller Lomax sig rätten att annullera orderrader för produkter som sålt slut och som ej avses tas in i lager igen.

Lomax förbehåller sig även rätten att annullera restorder med ett ordervärde understigande 200 SEK (exkl. moms).

  

5. Konto- eller kreditkort

Lomax erbjuder möjligheten att handla med konto- eller kreditkort. Betalningen sker då enligt gällande svenska regler och EU-regler kring betalning online. Lomax använder SSL-kryptering, vilket är högsta möjliga standard för kryptering och säkerhet i samband med kortbetalningar online. Personuppgifter hanteras och förvaras med största möjliga säkerhet och kan komma att lämnas vidare till Lomax’s leverantörer för uppfyllande av kontraktsmässiga förpliktelser rörande leverans. Lomax använder Bambora vid hantering av korttransaktioner online och sparar ingen kortinformation. Alla känsliga uppgifter och alla betalningsuppgifter hanteras på krypterade servrar som inte kan nås utifrån och som heller inte kan nås av vare sig Lomax anställda eller anställda hos Lomax’s betalningspartners. Kortuppgifter behandlas av Bambora och kan inte nås av vare sig Lomax eller Bamboras anställda. Dessa transaktioner förvaras inte på interna servrar och behandlas i dagsläget inte av Lomax själv.

 

 

5.1. Förskottsbetalning

Lomax erbjuder även möjligheten att handla mot förskottsbetalning via bankgiro. Pengarna överförs då till Lomax’s konto i Swedbank (BG: 5348-6882)och kundens ordernummer anges som OCR/betalningsmeddelande.

Observera att förskottsbetalning via bankgiro kan komma att krävas vid exempelvis order med stora kvantiteter och höga orderbelopp, specialbeställningar, eller i situationer då kunden inte godkänts vid kreditvärdering.

Vid förskottsbetalning så påbörjas orderhanteringen, samt eventuell tillverkning, så snart betalningen inkommit till Lomax med korrekt ordernummer.

Förskottsbetala med:

VISA, Visa Electron, Mastercard, Maestro & Diners Club International JCB, Swish.

 
Visa
Visa Electron
Mastercard
Maestro
Dinersclub
Jcb
 
 

Vi tar ingen kortbetalningsavgift och beloppet dras bara från ditt konto när alla artiklar har skickats från Lomax.

 

5.2. Fakturabetalning – Lomax konto

Lomax erbjuder företag möjligheten att utan extra kostnad betala mot faktura. För att kunna handla mot faktura krävs att företagets organisationsnummer anges vid betalning. Den betalningstid som erbjuds i samband med fakturabetalning är 30 dagar netto. Denna kredittid kan komma att ändras från tid till annan.

Kreditupplysning kan komma att tas i samband med att kunden väljer faktura som betalsätt. Lomax förbehåller sig rätten att neka kunden möjligheten att betala mot faktura om dess företags kreditvärdighet inte motsvarar de kriterier som krävs för ett godkännande. Kunden erbjuds då istället möjligheten att betala med kort, alternativt att betala mot förskottsbetalning.

När kreditprövningen har godkänts, har kunden möjlighet att skapa konto hos Lomax.

 

5.3. Betalning via Swish 

Du som ansluten till Swish kan genomföra betalning som dras direkt från ditt bankkonto. Öppna Swish-appen på din mobila enhet och godkänn betalningen via ditt mobila Bank-ID för att slutföra köpet. Vid eventuell retur återbetalas pengarna till ditt bankkonto.

 

 

6. Retur

Hos Lomax erbjuds såväl företag som privatpersoner 14 dagars full returrätt efter mottagande av ordern. Vid önskan om retur så ombeds kunden att fylla i formuläret för returer (LÄNK: https://www.lomax.se/retur/), alternativt kontakta kundtjänst. När formuläret fyllts i så mottar kunden ett ärendenummer. Ärendenumret och en kopia på faktura eller kvitto för ordern skickas till Lomax tillsammans med den eller de produkter som önskas returneras.

Produkten ska returneras i oskadat och oanvänt skick, försedd med originallappar- och etiketter och eventuella plomberingar, samt vara förpackad i intakt originalförpackning. Originalförpackningen ska i sin tur placeras i skyddande emballage (förslagsvis det emballage som kunden ursprungligen mottagit sin order i). Returer som returneras med returfraktsedlar klistrade direkt på produktens originalförpackning godkänns ej.

Teknologiprodukter ska returneras i obrutna förpackningar och förseglingar på förpackningar till exempelvis mjukvara får inte brytas. Specialvaror (exempelvis måttbeställda produkter eller produkter som inte finns i ordinarie sortiment) tas ej i retur.

Kunden står för returfrakten.

Returer som inte har registrerats via Lomax’s returformulär eller vid kontakt med kundtjänst (telefon, e-mail eller chatt) godkänns ej.

 

7. Garanti

För information om garanti på specifika produkter, hänvisas kunden till respektive produktsida på www.lomax.se, alternativt till Lomax’s kundtjänst.

 

8. Reklamation

För att reklamation ska godkännas så ska reklamationen anmälas till Lomax innan åtgärd vidtas. Lomax beslutar om åtgärd baserad på information från kunden (utförlig beskrivning muntligen eller i text, samt bild och eventuell produkt i retur för inspektion). Vid godkänd reklamation så repareras produkten, alternativt ersätts med likvärdig produkt. Ersättning för installationskostnader lämnas ej. Om särskilda kunskaper krävs för installation, så ska intyg från behörig installatör bifogas produkten i samband med reklamation. Reklamerade produkter som sänds i retur ska vara väl rengjorda och emballerade. Produkter som är dåligt rengjorda eller skickade med mottagarfrakt tas ej emot och därmed kan reklamationen inte godkännas. Följdskador av reklamationer ersätts ej.

Om en eller flera produkter mot all förmodan skulle saknas i leveransen, så ombeds kunden ta kontakt med kundtjänst inom 30 dagar från leveransens mottagande. Reklamation av saknade produkter efter 30 dagar kommer att avslås.

I enlighet med svensk lag täcks alla varor av 3 års garanti. Om det finns fel eller defekter i en artikel byts, repareras eller återbetalas.

 

 

9. Transportskada

I händelse av misstänkt transportskada ska detta – om möjligt – anmälas till transportören eller ombudet vid mottagande av godset. Om detta inte är möjligt, eller om felet upptäcks först efter mottagande och/eller avemballering, så ska Lomax’s kundtjänst kontaktas.

Transportskada ska anmälas inom tre dagar från mottagandet av sändningen. Det är kundens ansvar att sen noggrant kontrollera att godset är fritt från skador och att samtliga kollin har mottagits. Anmälan som sker senare än tre dagar efter mottagande godkänns ej.

 

10. Force Majeure

Vid händelser som kan hänföras till force majeure så är Lomax befriad från sina förpliktelser att fullgöra det avtal som ingåtts med kund och kan därmed – utan ersättningsskyldighet – inställa, inskränka eller uppskjuta leverans i den mån som fullgörande av leverans väsentligen försvåras, fördyras eller omöjliggörs. Sådana slags händelser kan exempelvis vara naturkatastrofer, krig, uteblivna leveranser från underleverantörer, myndighetsåtgärder eller underlåtenhet, bränder eller översvämningar, sabotage eller olyckshändelser i större omfattning, ändrad eller nytillkommen lagstiftning, arbetsmarknadskonflikter, samt blockader/strejk. Force majeure innefattar även beslut från myndigheter – exempelvis restriktioner, varningar och försäljningsförbud – vilka har en negativ påverkan på marknad och produkter.

 

11. Reservationer och förbehåll

Lomax reserverar sig för ändringar av teknisk information och leverantörers tillverkningssätt, som ligger utom Lomax’s kontroll. Lomax reserverar sig även för felaktigheter i produktinformation, samt förbehåller sig rätten att vid större prisändringar hos leverantörer kunna reglera de egna priserna i motsvarande grad.

Lomax förbehåller sig rätten att kunna annullera order till följd av exempelvis felaktigheter (tryckfel och tekniska problem), lagerdifferenser, slutförsäljning och prisförändringar.

Lomax förbehåller sig även rätten att från tid till annan ändra innehållet i dessa köpvillkor. Angivna köpvillkor gäller således tillsvidare. Vid var tid aktuella köpvillkor presenteras alltid på www.lomax.se.



Dessa försäljnings- och leveransvillkor har senast uppdaterats 2020-08-27.